Chitwan National Park

30 januari 2020 - Chitwan National Park, Nepal

Namasté!

Ik schrijf dit verhaal van op de luchthaven, dus dit zal het laatste relaas zijn dat jullie kunnen lezen voor ik weer in levende lijve met jullie kan afspreken. En wat heb ik veel te vertellen!

De tocht naar Chitwan was opnieuw erg bumpy, de wegen zijn erg slecht hier en de verkeersregels onbestaande. Maar dan reden we plots het Nationaal Park binnen en was het einde van de rit in zicht. Ik wist nog van niets, VSN had het hotel geregeld maar niet gezegd welk, enkel dat iemand van het hotel zou staan wachten aan de bus stop en met mij het programma zou overlopen. Nieuwsgierig stapte ik dus uit de bus, er stonden wat taxi's en busjes, en al snel vond ik mijn contactpersoon. Hij is meteen erg vriendelijk en begeleidt me naar... Een tuktuk! Met de tuktuk door het dorpje sjeezen, het begint hier al goed! In het hotel krijg ik een mooie kamer met uitzicht op olifanten :) dat is iets nieuws voor mij! Eerst even opfrissen en wat uitrusten op de kamer, dan lunch en tijdens de lunch maak ik kennis met Pauline van Kuala Lumpur. Wij zullen samen het activiteitenprogramma doorlopen de komende 2 dagen. Na de lunch en thee krijgen we uitleg over welke activiteiten zijn inbegrepen, en welke andere opties er nog zijn. We beslissen samen om de jeep safari te skippen en opteren voor een full day jungle walk in de hoop zo meer dieren te zien.

Het programma voor diezelfde dag ziet er als volgt uit: een uurtje rust, dan naar het elephant breeding centre, dan sunset walk en village tour, Nepalees  dinner in het hotel en dan culturele voorstelling. Dus met de tuktuk naar het elephant breeding centre, waar de vrouwtjes en baby's verblijven. De papa's zijn wilde olifanten die enkel komen om te paren. Het is net etenstijd en ik zie voor het eerst echte Dumbo's van dichtbij :) ze zitten niet achter tralies, maar de mama's zijn wel aan een paal vastgebonden met een ketting. Tijdens de sunset village tour zien we nog 2 soorten krokodillen, pauwen, nog meer olifanten, en veel vogels. Het avondeten is heerlijk (en het is hier lekker warm dus we eten buiten) en nadien brengen ze ons te voet naar het cultureel centrum. De zaal zit vol met toeristen en ik weet niet goed wat te verwachten. Na de aankondiging ben ik niet veel wijzer, want het Nepalees Engels met slechte uitspraak en intonatie in combinatie met een slechte microfoon zorgt voor weinig duidelijkheid. We laten het dus maar op ons afkomen. Het blijkt een aaneenschakeling van volksdansen te zijn. De eerste is een klapdans, zeer luide hoge stemmen en veel geklap. Niets voor mij. Dan komen de mannen een stick dance doen, ook luid (soort van tamtam verzorgt de muzikale omlijsting) maar vooral zeer indrukwekkend! Er volgen nog van die indrukwekkende dansen, en grappige ook (de dans van de pauw was zeer lachwekkend) en dan zit de avond erop. We wandelen terug naar het hotel (met googlemaps als gids) en gaan slapen.

De volgende dag moeten we al om 5u30 opstaan. We krijgen een uitgebreid ontbijt en een picknick lunch en maken kennis met onze gidsen voor 1 dag. En dan zijn we weg, richting kano's. We zitten met 3 groepjes samen in een houten kano met 6 gidsen en 1 bestuurder. Het is nog donker en mistig, dus we zien niet veel, maar het is erg rustgevend op een houten bootje op een rivier met rond je krokodillen en Tibetaanse eenden (die zin Nepal komen overwinteren). Een dik uur later komen we aan, en nog voor we de safety talk hebben kunnen krijgen, spotten de gidsen al een neushoorn!! We trekken ons meteen terug en gaan hem bekijken van op een ander veiliger plekje, en wauw, wat een ervaring is dat! Het grote beest eet rustig verder, maar heeft ons zeker wel gehoord want spitst de oren en is op zijn hoede. Onze groep splitst zich weer in 3 kleinere groepjes, en dan krijgen we de safety talk. "Wat moet je doen als..." Er zijn 4 gevaarlijke dieren in het park en ieder heeft een andere methode van aanval. Onze gids praat over de neushoorn, tijger, sloth bear, en wilde everzwijnen. Uiteindelijk zien we ze allemaal behalve de tijger! (wel voetsporen, maar geen tijger) Wat een prachtige dag!! Eentje om nooit meer te vergeten! De ontmoeting met de sloth bear was het meest akelige moment van de tocht. We wandelen langs hoog gras links en laag gras rechts. Ik denk in mijn hoofd: al veel dieren gezien, maar ik zou toch nog graag een beer zien voor het erop zit... En 20 seconden later wijst de gids links in het gras en springt een grote beer luid brullend weg, hij zat letterlijk op 1'5m van ons vandaan! Onze gidsen meteen de stokken in de aanslag, maar we zien hem niet meer terug. Ze geven niet op want we hadden de beer nu wel in een flits gezien, maar geen foto kunnen nemen. Dus wij de jungle in, gidsen met de stok in de aanslag. En ja hoor, 15min later zien we dezelfde beer en kunnen we hem filmen. Fantastisch!

We zoeken ook ijverig naar de tijger, maar vinden enkel voetafdrukken en territorium markeringen. Wel zien we nog een 2de neushoorn, het pad waar wij op wandelen oversteken. En ook nog een handjevol herten en wilde everzwijnen en krokodillen. De olifanten komen ook langsgewandeld met verzorgers op de rug, en de baby's ertussenin, dus we moeten even plaatsmaken op het pas want het is maar net groot genoeg voor deze reuze beesten. Hoog in de bomen roepen. Of wat apen, eentje laat zich ook zien. Tijdens de lunch zien we aan het water wat buffels grazen, en vliegt een arend voorbij. Echt een dag uit de duizend!

We gaan nu boarden dus het verhaal is wat korter dan voorzien. Thuis nog een kleine update plus foto's en filmpjes, en nog heel kort over mijn laatste dag in Kathmandu : veel geshopt, gewandeld in Thamel, en genoten van een massage en van warme douches en heerlijke maaltijden in het hotel.

Groetjes en tot snel België!

Ine xx

4. Ine:
    Zeker! 👍
  5. Lieve:
    30 januari 2020
    Een safari is gewoon de mooiste ervaring die er is.🐗🐯🐘🐻
  6. Ine:
    8 februari 2020
    Ja he, herinneringen voor het leven!